Det skal ikke legges skjul på at det er en del arbeid med boligbytte. Først og fremst i form av rengjøring. Det betyr grundig rengjøring av egen bolig før byttet, inkludert å re opp sengene. Og det betyr rengjøring av byttepartnerens bolig før hjemreisen. Nøkkelord for rengjøring før hjemreisen er at det skal være like rent og ryddig som da du kom.
Det er vanskeligere å definere akurat hvor grundig rengjøringen av egen bolig før byttet skal være. Derfor er det viktig å være litt fleksibel og være klar over at det er ulike standarder for hygiene/rengjøring og at alle legger litt forskjellig i det.
Vi har vært heldige og alltid kommet til rene og ryddige boliger, gjerne pyntet med friske blomster og alltid med en flaske vin, litt konfekt og som regel med noe mat innkjøpt for oss også.
Men utover det har det vært litt forskjellig. Som regel har våre byttepartnere hatt samme standard som oss og alt har vært svært ordentlig og grundig rengjort.
Men i ett tilfelle lå nok standarden en del under vår, dvs at det ikke var tørket støv, det var ikke rengjort ordentlig under sengene og ikke i kjøleskapet, der var det både ny mat til oss og gammel mat hulter til bulter. Samt at brukte såpestykker lå fremme.
Der var det renere da vi dro derfra enn da vi kom dit, for å si det slik. Men likevel var renholdet innenfor det jeg synes man må akseptere for et boligbytte, dvs at de hadde tatt vanlig (om enn overfladisk) gulvvask og vask av bad og kjøkken, og sengene var pent oppredd, de hadde pyntet med blomster osv.
Vi er ganske rotete av oss i hverdagen, men før et boligbytte tar vi alltid en god, gammeldags storrengjøring, inkludert full rengjøring av alle kjøkkenskap, vindusvask, rengjøring av bokhyller osv. Men man MÅ ikke gå så grundig til verks, vanlig rengjøring (inkl. kjøleskap, stekovn, støvtørk i tillegg til støvsuging og vask av gulv, bad, kjøkken, re opp sengene med rent sengetøy osv) holder.
Her, på HomeLinks nettsider (under ti gode råd) står det også noen tips om rengjøring og andre forberedelser.
Det er vanskeligere å definere akurat hvor grundig rengjøringen av egen bolig før byttet skal være. Derfor er det viktig å være litt fleksibel og være klar over at det er ulike standarder for hygiene/rengjøring og at alle legger litt forskjellig i det.
Vi har vært heldige og alltid kommet til rene og ryddige boliger, gjerne pyntet med friske blomster og alltid med en flaske vin, litt konfekt og som regel med noe mat innkjøpt for oss også.
Men utover det har det vært litt forskjellig. Som regel har våre byttepartnere hatt samme standard som oss og alt har vært svært ordentlig og grundig rengjort.
Men i ett tilfelle lå nok standarden en del under vår, dvs at det ikke var tørket støv, det var ikke rengjort ordentlig under sengene og ikke i kjøleskapet, der var det både ny mat til oss og gammel mat hulter til bulter. Samt at brukte såpestykker lå fremme.
Der var det renere da vi dro derfra enn da vi kom dit, for å si det slik. Men likevel var renholdet innenfor det jeg synes man må akseptere for et boligbytte, dvs at de hadde tatt vanlig (om enn overfladisk) gulvvask og vask av bad og kjøkken, og sengene var pent oppredd, de hadde pyntet med blomster osv.
Vi er ganske rotete av oss i hverdagen, men før et boligbytte tar vi alltid en god, gammeldags storrengjøring, inkludert full rengjøring av alle kjøkkenskap, vindusvask, rengjøring av bokhyller osv. Men man MÅ ikke gå så grundig til verks, vanlig rengjøring (inkl. kjøleskap, stekovn, støvtørk i tillegg til støvsuging og vask av gulv, bad, kjøkken, re opp sengene med rent sengetøy osv) holder.
Her, på HomeLinks nettsider (under ti gode råd) står det også noen tips om rengjøring og andre forberedelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar