mandag 13. juli 2009

Ved avreise

Når man er på boligbytteferie må man selvsagt sørge for at boligen er i samme stand når man drar som da man kom.

Det betyr (vanlig) rengjøring, dvs som regel støvsuging, vanlig gulvvask, vask av bad og kjøkken. Men ofte avtaler man dette nærmere med byttepartnerne, f.eks at man (begge parter) gjør det enkelt og begrenser seg til støvsuging og vask av bad i tillegg til å rydde opp etter seg og ta ut søppel. Og man avtaler gjerne om man skal re opp sengene til familien kommer hjem eller bare ta av sengetøyet og om man skal vaske det eller la det ligge i skittentøykurven.

To ganger har vi byttet med familier som hadde fast vaskehjelp. Da betalte vi vaskehjelpen for å ta rengjøringen for oss, vi bare ryddet. Veldig lettvint og praktisk, men man kan ikke regne med at man kan gjøre det på den måten, som regel må man ta rengjøringen selv.

Før man drar erstatter man også det man har brukt mye av ved å kjøpe inn nytt, som toalettpapir, mineralvann og evt mer mat til kjøleskapet, slik at familien har noe mat tigjengelig etter hjemkomst også. Men slikt kan man jo evt avtale også.

Og man legger gjerne igjen en hyggelig hilsen til familien på et kort eller i gjesteboken (hvis de har). Mange har egne sider for kommentarer i Home Book'en, da kan man skrive kommentarer og evt forslag til forbedringer.

Ingen kommentarer: