tirsdag 14. juli 2009

When in Rome do as the Romans...




Når man er i utlandet så er det jo morsomt å gjøre noe som er - eller som man tror er - typisk for det landet.

Hva som er typisk irsk er jo ikke godt å si, men vi har i hvertfall spist irsk mat! Irish Stew er jo en klassiker, det spiste vi rett på en utrolig koselig liten restaurant utenfor de berømte Cliffs of Moher i Co. Claire (se første bilde). Det var veldig godt. Nevnte klipper så vi ikke pga tåke og regn, dessverre. Og så har vi jo laget irsk frokost, med egg, bacon, pølser, stekte poteter og tomatbønner.

Vi har også prøvd de typisk irske saltvanns- og tangbadene, det har jeg jo nevnt før.

Dette er jo et katolsk land, så jeg som selv er katolikk benyttet anledningen til å gjøre det svært mange irer gjør på søndagene, nemlig å gå til messe (gudstjeneste). Det var i den lille, lokale kirken her i Enniscrone, og den var stappfull. Selv om jeg ikke kunne teksten i liturgien så visste jeg likevel hele tiden hvor i messen vi var, og det kan jeg også når jeg er i messen i katolske land hvor jeg ikke kan språket. For liturgien er den samme uansett. Det er en fin opplevelse, at man kan delta uansett.

Ellers har vi vært på den fine stranden i dag igjen, og som de irske familiene vi så der så hadde noen av oss med våtdrakt (se det andre bildet). Da er kaldt vann og regn ikke noen hindring! Og været her er enda mer ustadig enn hjemme, mye regn, men solgløtt innimellom. Uansett så er vi jo ikke her pga været...

Ingen kommentarer: